Timun..... Ulam Kegemaranku Yang Berkhasiat


Untuk pemakanan harian aku sekeluarga..... mesti ada hidangan sayur. Salah satu sayur kegemaran yang mudah dan senang disediakan adalah timun. Potong, potong2 dah siap untuk dihidangkan dan di makan. Boleh di katakan hampir setiap hari mesti ada ulam timun ni.

Sayur ini penuh dengan khasiat untuk kesihatan tubuh dan paling menarik amalan makan timun ini juga membantu kepada yang mahu menguruskan badan. Jadi, jangan pandang sebelah mata khasiat timun ni....

Ikuti senarai kelebihan sayur ini yang perlu di ketahui :

Ganti kehilangan air dari badan
Timun adalah sumber makanan yang boleh menggantikan kehilangan air dari badan kerana ia mengandungi 90% air. Selain itu timun juga boleh menghilangkan panas badan dari luar dan dalam.

Buang toksin dari badan
Cecair yang ada dalam timun bertindak seperti penyapu, menyapu keluar segala toksin dari badan anda. Amalkan makan timun selalu untuk menghilangkan batu dalam buah pinggang (kidney stone).

Bekalkan keperluan vitamin harian
Timun mempunyai sebahagian besar vitamin yang diperlukan oleh badan dalam sehari. Timun mengandungi vitamin A, B dan C, yang meningkatkan sistem imun badan, memastikan anda berseri dan memberi anda tenaga. Jadikan timun lebih berkuasa dengan membuat jus timun campur bayam dan lobak merah. Jangan buang kulit timun kerana ia mengandungi kira-kira 12% keperluan vitamin C harian anda.

Mineral mesra kulit
Timun mengandungi kandungan tinggi kalium, magnesium dan silikon yang sangat berguna untuk kesihatan dan kecantikan kulit. Sebab itu banyak terdapat rawatan spa yang berasaskan timun.Letakkan timun pada kulit untuk melegakan sunburn.

Bantu dalam penurunan berat badan dan penghadaman
Disebabkan kandungan air yang tinggi dan kalori yang rendah, timun adalah sumber yang ideal untuk orang-orang yang ingin menurunkan berat badan. Gunakan timun dalam sup dan salad anda. Boleh juga dijadikan makanan ringan kegemaran anda, anda boleh makan potongan timun yang dicicah dengan yogurt rendah lemak. Mengunyah timun memberikan rahang anda senaman yang baik dan serat di dalamnya baik untuk penghadaman. Ambil timun sebagai makanan harian sebagai bantuan untuk sembelit kronik.

Pulihkan mata
Meletakkan kepingan sejuk timun adalah pemandangan biasa untuk kecantikan tetapi ia benar-benar boleh membantu mengurangkan bengkak di bawah mata dan keadaan bengkak kerana timun mempunyai ciri-ciri anti radang.

Lawan Kanser
Timun mengandungi secoisolariciresinol, lariciresinol dan pinoresinol. Tiga lignan yang kuat untuk mengurangkan risiko beberapa jenis kanser termasukkanser ovari, payudara, prostat dan kanser rahim.

Kurangkan kolesterol dan mengawal tekanan darah
Jus timun mengandungi hormon yang diperlukan oleh sel-sel pankreas bagi menghasilkan insulin untuk manfaat kepada pesakit kencing manis. Sebatian sterol dalam timun boleh membantu penurunan tahap kolesterol. Timun mengandungi banyak serat, kalium dan magnesium yang berkesan bagi mengawal tekanan darah. Sebab itu timun adalah baik untuk merawat kedua-dua tekanan darah tinggi dan tekanan darah rendah.

Segarkan mulut
Jus timun boleh membantu menyembuhkan dan menyegarkan sakit gusi. Untuk membunuh bakteria di dalam mulut dan untuk menyegarkan nafas, dapatkan kepingan timun dan tekan ke lelangit mulut anda dengan lidah anda selama 1/2 (setengah) minit, phytochemcials dalam timun akan membunuh bakteria di dalam mulut anda yang bertanggungjawab menyebabkan nafas yang tidak menyenangkan.

Sihatkan kuku dan rambut
Keajaiban Silika, mineral dalam timun menjadikan rambut dan kuku anda lebih berkilat dan kuat. Sulfur dan silika dalam timun juga membantu merangsang pertumbuhan rambut anda.

Bagus untuk kesihatan sendi, melegakan artritis dan sakit gout
Timun adalah sumber yang sangat baik untuk silika yang menggalakkan kesihatan sendi dengan mengukuhkan tisu penghubung. Apabila dicampur dengan jus lobak merah, timun boleh melegakan gout dan sakit artritis dengan mengurangkan tahap asid urik.

Jaga kesihatan buah pinggang
Timun merendahkan tahap asid urik di dalam badan anda dan dengan ini mengekalkan menjadikan buah pinggang yang sihat bila anda selalu mengambil timun.

p/s : Bagus sangat info ini bagi aku yang amat menyukai ulam ulaman. Bila nak makan wajib ada bersama sambal belacan.... huhu! 

#kredit SINI 


Be Positive...


Meyakinkan diri.....
Kuatkan semangat...
huhu.....

#wordless wednesday


Hairul Azreen Dan Hanis Zalikha Bersama Anaknya.... Yusuf Iskandar.


Hairul Azreen dan Hanis Zalikha telah selamat melangsungkan majlis aqiqah dan tahnik untuk anak sulung mereka yang bernama Yusuf Iskandar.

Antara rakan selebriti yang hadir termasuklah Dafi Ismail Sabri, Jovian Mandagie, Nina Ismail Sabri dan Johan Raja Lawak. Keluarga kecil ini tampil serba putih dan rona nude untuk Hanis hasil rekaan Jovian sendiri.

Cahaya mata pertama buat Hanis dan Hairul ini selamat dilahirkan pada 3 Jun yang lalu dengan berat 3.85 kilogram. Menerusi akaun Instagram Hairul, boleh dilihat yang dirinya sangat bersyukur kerana majlis tersebut berjalan dengan penuh lancar.

Bahkan, Hairul turut bersyukur kerana anak pertamanya itu sungguh relaks dan tenang kala majlis itu berlangsung. Dirinya juga berterima kasih kepada peminat-peminat dan pengikutnya di Instagram kerana sentiasa mendoakan kesejahteraan dan keberkatan zuriat pertama mereka itu untuk menjadi anak yang soleh.

p/s : Semoga berbahagia hingga ke jannah....

#kredit SINI


Servis Laptop, Blurr Sekejap.... Hadoii :(


Hari sabtu kelmarin aku pergi servis laptop. Laptop aku dah slow gila-gila tahap kingkong. So, cadang nak format dan backup fail2 yang ada.... Dulu 3 tahun lepas dah pernah buat kat satu kedai di Plaza Alam Sentral. Pusing 2 - 3 kali tak jumpa plak kedai tu....

So, aku cubalah cari kedai yang sesuai.... Cari kedai yang agak ke dalam. Bukan apa, nk cari yang muka orang kita punya. Bincang punya bincang... katanya format RM30... aku cakap backup sekali la sebab tak sempat nak salin ke pendrive fail2 dan gambar yang ada.

Diberitahu dalam 3 jam boleh siap.... so, aku ronda2 window shopping dulu. Dah puas ronda2 dengan duduk2 makan kacang.. dah 3 jam berlalu. Pergi balik ke kedai tu, dah hampir siap. Tunggu sekejap la... Bila nak buat bayaran... terkejutnya aku.... blurr!

Dulu format dan macam2 program install baru RM20.... Kedai tu charge RM80 ngkoooo... Bajet aku RM50 jer... Katanya format RM30, backup RM50.  Dah tu, aku cakap nak bayar RM50... Dengan muka kelat (perasan sangat).. diorang kata RM60... Itulah harganya yang aku bayar.

Entahla.... memang macam tu ke harganya.... akupun tak tahu sebab jarang buat. Bila aku buka kat rumah taklah laju manapun. Banyak program terpaksa aku install balik. Yang pasti gambar2 semua hilang. Sebelum hantar servis aku ada cuba pindahkan gambar2 dari laptop ke pendrive tapi reject.. entah sebab apa tak menjadi... Dalam terkocoh2 tu aku terus tutup laptop. 

Gambar2 tu hilang disebabkan aku punya pasal ke atau kerja2 diorang... tak pasti la. Redha aje la yek... Tapi memang tak puashati walaupun dah servis. Masih ada masaalah yang berkaitan. Menyesal pun ada. baik tak payah format...  Hampehh....En. somi suruh antar balik kat kedai tu. Tapi aku tak nak kecoh2. Letih!

And then masa aku tawar nak kurangkan harga tu, diorang tanya seseorang.. muka orang asing. Ingatkan kedai orang kita. Balik rumah tengok kat yang di bagi. Hmmm... bukan orang Malaysia punya... Aku rasa kedai2 kat situ dah penuh dengan muka2 asing la. Dedulu diorang ni jual karpet dan perabot je. Hmm... Malaysia kita... so sad.. :(

p/s : Tak boleh lupa perasaan blurr tu.... alahai!


GIVEAWAY : 1st Anniversary Blog & My Birthday

Assalamualaikum...


Tag : [ 1 ] ,  [ 2 ] , [ 3 ]

Dah join....


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...